Mala privreda i preduzetništvo |
Autori: Prof. dr Vladimir Novaković, Mr Maja Stošković, Mr Miroljub Nikolić Osnovna svrha ove knjige da svim potencijalnim, sadašnjim i budućim, preduzetnicima pomogne i ukaže na osnovna pitanja i dâ odgovor kako bi mogli da uspešno prevaziđu najvažnije probleme i iskušenja koja ih na putu do uspeha očekuju. Knjiga MALA PRIVREDA I PREDUZETNIŠTVO namenjena je onima koji su prepoznali šansu za poslovanje, imaju zdravu poslovnu ideju i žele da je realizuju, kao i svima koji su već pokrenuli svoje poslovanje i žele da ga unaprede. Cilj knjige je da u sažetom obliku, na jednostavan i lako razumljiv način predstavi domaća i strana iskustva o poslovanju male privrede, mogućnostima za otpočinjanje poslovanja i da pruži korisne savete kako ostvariti uspeh u dinamičnom tržišnom okruženju. Dobar stil, jednostavnost u prikazivanju i potpuno pokriven spisak znanja i veština kojima preduzetnici moraju da ovladaju, koncizno predočavaju budućim i sadašnjim preduzetnicima put do poslovnog uspeha. Potvrđena strana i domaća rešenja i iskustva u domenu male privrede mogu biti od velikog značaja ne samo za postojeće, nove i potencijalne preduzetnike, već i za sve institucije i ogranizacije koje u svom poslovanju imaju dodirnih tačaka sa malom privredom. Knjiga je strukturirana tako da predstavlja spoj teorijsko-analitičke analize razvoja male privrede u svetu i Srbiji, i praktičnih saveta koji na nedvosmislen način osvetljavaju pitanja i probleme sa kojima se svakodnevno suočavaju preduzetnici (vlasnici i menadžeri) preduzeća male privrede. Knjiga predstavlja oplemenjeno praktično uputstvo koje pokriva sve faze, probleme i dileme koje je potrebno preći prilikom započinjanja i razvijanja sopstvenog biznisa. Ona sadrži neophodne i veoma korisne informacije, procedure, tehnike i alate potrebne za pokretanje i uspešno vođenje biznisa i kao takva predstavlja podstrek za ambiciozne i ohrabrenje za neodlučne. Poslovni uspeh po pravilu nikada ne dolazi ni brzo ni lako, a znanja, saveti i upustva data u knjizi pokazuju da je uspeh moguć, i kako da se na najlakši i najbrži način uspeh ostvari. U želji da se na celovit i pažljivo razrađen način predstavi problematika poslovanja male privrede, knjiga je podeljena na dva dela, sa dodatkom i adresarom kao korisnim prilozima. Prvi deo knjige koji nosi naziv RAZVOJ I ULOGA MALE PRIVREDE analizira osnovna pitanja vezana za poslovanje male privrede. U ovom delu knjige akcenat je na dostignutom nivou razvoja male privrede u zemljama Evropske unije i Srbiji, na ulozi male privrede u ukupnoj privredi neke zemlje, povezivanju male privrede i velikih firmi, upravljaju u maloj privredi, transferu tehnologije, politikama podrške maloj privredi i drugim sličnim pitanjima. Drugi deo knjige UPUTSTVA I PREPORUKE ZA USPEH MALOG PREDUZETNIKA predstavlja pažljivo sistematizovan skup uputstava i preporuka namenjenih potencijalnim i sadašnjim preduzetnicima i vlasnicima (menadžerima) malih preduzeća. Osnovni cilj ovog dela knjige je da na jasan i konzistentan način uvede čitaoca u praktične probleme sa kojima se svakodnevno susreću preduzetnici (menadžeri) malih preduzeća i da ponudi praktične savete koji će im pomoći da savladaju sve izazove i uspeju u poslovanju. U nastojanju da se problematika male privrede što više približi potencijalnim preduzetnicima, na kraju knjige dati su prilozi sa korisnim savetima, kao i adresar sa korisnim adresama institucija koje na direktan ili indirektan način prate poslovanja male privrede, obezbeđujući nefinansijsku ili finansijsku pomoć po povlašćenim ili tržišnim uslovima. Iz sadržaja: PRVI DEO: RAZVOJ I ULOGA MALE PRIVREDE - STRANA I DOMAĆA ISKUSTVA 1. POJAM I GLAVNE KARAKTERISTIKE MALE PRIVREDE 1.1. Evropska unija i Srbija 1.2. SAD, Kanada i Japan 1.3. Glavne karakteristike male privrede 2. RAZVOJ MALE PRIVREDE 2.1. Neka inostrana iskustva 2.2. Razvoj male privrede u Srbiji 3. NOVA ULOGA MALE PROIZVODNJE 4. POVEZIVANJE MALIH I VELIKIH FIRMI 5. UGOVORNI SISTEM REALIZACIJE PROIZVODA I USLUGA 5.1. Karakteristike ugovornog sistema 5.2. Razvoj ugovornih odnosa u sferi usluga 5.3. Dilerstvo i drugi oblici ugovornih odnosa 5.4. Ugovorni odnosi i strana tržišta 5.5. Perspektive razvoja ugovornih odnosa 6. UPRAVLJANJE U MALOJ PRIVREDI 6.1. Malo preduzetništvo i upravljanje 6.2. Interno preduzetništvo i upravljanje 6.3. Organizacija upravljanja u maloj firmi 7. TRANSFER TEHNOLOGIJE I MALA PRIVREDA 7.1. Opšti pojmovi 7.2. Proces tehnološkog transfera 7.3. Unapređenje tehnološkog transfera 7.4. Zaključak 8. MALA PRIVREDA, PROBLEM NEZAPOSLENOSTI I KOOPERACIJA IZMEĐU VELIKIH I MALIH FIRMI - NEKA EVROPSKA ISKUSTVA 8.1. Kooperacija između velikih i malih firmi 8.2. Kako poslovne veze utiču na stvaranje poslova 8.3. Klasteri 8.4. Preporuke i zaključi 9. POLITIKA EVROPSKE UNIJE I SRBIJE PO PITANJU RAZVOJA MALIH I SREDNJIH PREDUZEĆA 9.1. Politika Evropske Unije 9.2. Akto o malim preduzećima (Small Business Act) 9.3. Evropska konfederacija mladih preduzetnika 9.4. Strategija razvoja konkurentnih i inovativnih malih i srednjih preduzeća u Republici Srbiji 10. PODRŠKA MALOJ PRIVREDI - STRANA I DOMAĆA ISKUSTVA 10.1. Neka inostrana iskustva 10.2. Srbija DRUGI DEO: UPUTSTVA I PREPORUKE ZA USPEH MALOG PREDUZETNIKA 1. PREDUZETNIK I PREDUZETNIČKI SISTEM 2. PREDUZETNIČKE SPOSOBNOSTI I IZBOR POSLA 2.1. Ocena preduzetničkih sposobnosti 2.2. Izbor posla – biznisa 2.3. Analiza i upoređenje alternativa 2.4. Faktori uspešnosti u poslu 2.5. Usmerenje kako ući u posao kroz pitanja i odgovore 2.6. Preporuke za preduzetnike 2.7. Kontrolna pitanja 3. OBLICI ORGANIZOVANJA POSLA 3.1. Solo vlasništvo 3.2. Partnerstvo 3.3. Korporacija 3.4. Zadruga 3.5. Džoint venčer i MLM kompanije 3.6. Prednosti i slabe strane pojednih oblika vlasništva 3.7. Kontrolna pitanja 4. VRSTE I OSNIVANJE PRIVREDNIH SUBJEKATA U SRBIJI 4.1. Registracija osnivanja privrednih subjekata 4.2. Osnovni oblici privrednih subjekata i potrebni uslovi za njihovu registraciju 4.3. Interna organizacija firme 5. FRANŠIZA 5.1. Objašnjenje franšize 5.2. Dobre i slabe strane franšize 5.3. Tipovi franšiznih aranžmana 5.4. Kontrolna pitanja 6. RAD KOD KUĆE, KONSULTANTSKE USLUGE I "BUVLJA PIJACA" 6.1. Rad u sopstvenom stanu 6.2. Konsultantske usluge 6.3. Rad na "buvljoj pijaci" 7. CILJEVI FIRME 8. MENADŽMENT 8.1. Osnovni prinicpi uspešnog menadžmenta 8.2. Radno vreme i organizacija rada menadžera (vlasnika) 8.3. Personalna funkcija menadžera (preduzetnika) 8.4. Motivacione teorije i plaćanje rada 8.5. Neke preporuke menadžerima (preduzetnicima) 8.6. Stilovi rukovođenja 8.7. Kontrolna pitanja 9. MARKETING 9.1. Opšti principi marketinga 9.2. Marketing plan 9.3. Neki elementi marketing mix-a 9.4. Reklama 9.5. Publicitet 9.6. Prodaja 9.7. Cene kao faktor marketinga 9.8. Prava potrošača 9.9. Kontrolna pitanja 10. PRODAJNE CENE I PRELOMNA TAČKA 10.1. Osnove prodajne cene 10.2. Faktori od uticaja na cene 10.3. Metodi određivanja cena 10.4. Cenovna strategija i elastičnost tražnje 10.5. Prelomna tačka 10.6. Kontrolna pitanja 11. ZALIHE I EVIDENCIJA 11.1. Kontrola zaliha 11.2. Optimalni nivo zaliha 11.3. Evidencija 11.4. Kontrolna pitanja 12. KAPITAL I FINANSIJSKI IZVORI 12.1. Obezbeđenje-pribavljanje kapitala 12.2. Inicijalne investicije na primeru trgovine na malo 12.3. Inicijalne investicije za netroovski biznis 12.4. Izvori kapitala 12.5. Kontrola pitanja 13. FINANSIJSKI OBRAČUNI I ANALIZE 13.1. Bilans stanja 13.2. Bilans uspeha 13.3. Interpretacija finansijskih podataka 13.4. Novčani tok 13.5. Kontrolna pitanja 14. BIZNIS (POSLOVNI) PLAN 14.1. Značaj biznis plana 14.2. Elementi biznis plana 14.3. Pripreme za pisanje biznis plana 14.4. Pisanje biznis plana 14.5. Pomoćni deo biznis plana 14.6. Uputstvo za uspešno poslovanje 14.7. Kontrolna pitanja 15. PERSPEKTIVE RAZVOJA MALOG BIZNISA PRILOZI SAVETI PREDUZETNICIMA DESET NAČINA DA USPETE ADRESA ORGANZACIJA KOJE POMAŽU MALU PRIVREDU U SRBIJI
|