Generisanje buke dizel motora |
Autor: Dr Predrag Petrovic Godina: 2009 Br.strana: 224 Povez: mek Format: B-5, Cena : 990.00 rsd Ovom monografijom su sistematizovana dugogodišnja teorijsko-eksperimentalna istraživanja, kako bi se rezultati ispitivanja prikazali naucno-strucnoj I drugoj široj javnosti. Dizel motor predstavlja višepobudni izvor buke i vibracija. Radom sklopova motora i pomocnih agregata, mehanicka i potencijalna energija, pretvara se u energiju talasnog kretanja koja se prostire kroz strukturu motora. Jedan deo ove energije se neposredno prenosi na akusticku sredinu u vidu primarnih zvucnih talasa. Drugi deo energije, u vidu talasa prenosi se kroz strukturu dizel motora, prigušuje se ili pojacava sopstvenim vibracijama strukture. Delovi, narocito blok, korito, glava, poklopac i drugi delovi dizel motora, emituju preko svojih površina, sekundarne zvucne talase. Monografija obuhvata teorijska i eksperimentalna istraživanja nastajanja inicijalnih procesa (sudara, ekspanzije, klizanja, strujanja i dr.), apsorpcije poremecajne energije, prenošenja energije talasnog kretanja i emisije zvuka. Analiza i sinteza procesa generisanja strukturne buke izvršena je primenom eksperimentalnih metoda. To su, modalna analiza delova dizel motora, ispitivanje buke sklopova "vucenog" motora u anehoicnoj komori i primena metode intenziteta zvuka. Razraden je proces stvaranja buke dizel motora i dobijena je struktura buke u frekvencijskom smislu i u prostoru oko motora. Formirane su zvucne mape koje su osnova za dalja istrživanja i za rekonstrukciju delova dizel motora. Ta poboljšanja su se ogledala pre svega u povecanju krutosti pojedinih zona bloka, promeni konstrukcionih parametara i nacina oslanjanja poklopca razvoda, oblaganja akustickim materijalom poklopca glave i dr. Posebna pažnja je posvecena izboru materijala, ispitivanju i rekonstrukciji razlicitih varijanti korita dizel motora kroz cije zidove se emituje buka najvišeg intenziteta. U laboratorijama IRJ Institut Industrije motora Rakovica, osvojene su i primenjene sve navedene metode. Ispitivan je i optimiran u akustickom pogledu jedan tip dizel motora. Predložen je i veci broj konstrukcionih poboljšanja. Efikasnost nekih od njih je eksperimentalno dokazan.
|