Trofazne lokomotive - Istorija elelektri?nih lokomotiva |
![]() |
Autor: Dr
Zoran Mili?evi? Trofazne lokomotive je tre?i deo edicije od 10 knjiga ISTORIJA ELEKTRI?NIH LOKOMOTIVA Posle prve knjige edicije Istorija elektri?nih lokomotiva, koja se bavila prikazivanjem razvoja elektriciteta i magnetizma a radi podse?anja ?itaoca zakonima i ranim radovima iz oblasti elektrotehnike, druga knjiga edicije bavi se razvojem Elektri?nih lokomotiva u 19. Veku, a tre?a je posve?ena razvoju i primeni trofaznih asinhronih motora za pogon lokomotiva. Kao takva, ova knjiga predstavlja dragocen prilog takvoj literaturi. Namena ove knjige je da objasni osnovne principe rada asinhronih (indukcionih) maina i razvoj i primenu trofaznih asinhronih elektri?nih motora kori?enih za pogon lokomotiva. Jako je korisno da su u cilju upore?ivanja stranih i starih jedinica prikazani odnosi sa jedinicama Me?unarodnog sistema jedinica. Isto je i za obeleavanje redosleda osovina lokomotiva. U knjizi su navedeni tehni?ki problemi kori?enja asinhronih maina za pogon lokomotiva i reenja uzrokovana tadanjim stanjem razvoja tehnike. Istaknute su karakteristike, posebno prednosti asinhronih maina u odnosu na trakcione jednosmerne maine kori?ene za pogon lokomotiva pre toga. Trofazne lokomotive su omogu?ile ekonomi?no kori?enje lokomotiva na duim distancama. Pored primene na elezni?kim prugama za transport ljudi i tereta, nale su primenu i na prugama posebnih namena, kao to su planinske zup?aste pruge i pruge pored kanala, a to je detaljnije opisano u ovoj knjizi. Autor je izlaganje u ovom rukopisu koncipirao tako to je za vie od 40 tipova trofaznih lokomotiva (hronoloki razvrstanih po dravama u kojima su izvrena ispitivanja, njihova konstrukcija i primena) dao serijski broj, originalne fotografije cele lokomotive i pojedinih tehni?kih detalja, konstrukcioni sastav, pogonske i druge tehni?ke karakteristike. Poseban kvalitet ovom rukopisu daje 85 originalnih fotografija i ema koje su zadovoljavaju?eg kvaliteta iako je ve?ina stara vie od 100 godina. Ova knjiga moe pomo?i inenjerima koji se bave elektri?nim pogonima na eleznici kao i drugim stru?njacima da proire teorijsko znanje iz oblasti elektrotehnike potrebno za bolje poznavanje elektri?ne vu?e i svim zainteresovanim osobama za razvoj i kori?enje elektri?nih pogona lokomotiva. Sadraj knjige je razvrstan u 17 poglavlja. Poto se pogon trofaznih lokomotiva vri pomo?u trofaznog asinhronog motora autor je u prvom poglavlju dao osnovne podatke o otkri?u te vrste elektri?nih motora uz poseban osvrt na zasluge koje su tom pronalasku svojim radovima i patentima doprineli Nikola Tesla, Galileo Feraris i Mihail Dolivo Dobrovoljski, u periodu od 1888. do 1893. godine. Princip rada trofaznog asinhronog motora zasniva se na Teslinom obrtnom magnetnom polju, to predstavlja jedno od najzna?ajnijih otkri?a Nikole Tesle i to je posebno istaknuto u ovom rukopisu. Poglavlje 2 posve?eno je trofaznim eksperimentima i prvim trofaznim lokomotivama. U poglavljima 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 9 dat je prikaz razvoja trofaznih lokomotiva u pojedinim dravama (Italija, vajcarska, panija i Sjedinjene Ameri?ke drave). U poglavljima 10, 11, 12, 13, 14 i 15 obra?eni su rezultati eksperimentalnih ispitivanja, konstrukcija i karakteristike jednofazno trofaznih lokomotiva u SAD, Ma?arskoj, Austriji, Nema?koj i Francuskoj. Rad tog tipa trofaznih lokomotiva zasniva se na primeni trofaznog asinhronog motora priklju?enog na jednofaznu kontaktnu mreu, ?ime je zapo?et novi razvoj u elektri?noj vu?i. Prvi eksperimenti posve?eni tom reenju zapo?eti su 1911. godine i istraivanja su trajala narednih 70 godina, to je dovelo do brojnih otkri?a. Autor je posebno istakao doprinos ?uvenog ma?arskog inenjera Kalmana Kondoa u toj oblasti. Poglavlja 16 i 17
posve?ena su zup?astim i kanalskim trofaznim lokomotivama. Iz recenzije Prof. dr ?ukan Vuki?, dipl. el. in.
Dr Zoran Nikoli? Autor: Dr
Zoran Mili?evi? Izdava?: AGM
knjiga Godina: 2018. Br.strana: 130 Povez: tvrd Fotografije: crno bele ISBN: 978-86-86363-93-0 Cena : 1320,00
rsd // 11 eur |